Äntligen!

Fick jag det att lossna på annapannan igår!

Hon blev så otroligt mjuk å lyhörd, så jag visste knappt vad jag skulle göra heller ;D Red lite halvstora volter, å trav-halt-trav övergångar, och fick in 6 halter på en volt! Det är ett mirakel på den hästen! Och att göra halter utan att hon segar till i munnen, å segar sig in i halten, utan försöka lixom få till den där spänstigheten, den där ...argh, vet inte hur jag ska förklara :P

Iom att hon lite segar till i käften när man gör halt, så kör hon upp huvudet oxå. Försöker lättsamt pilla ner huvudet på henne i halten, men... Då har hon tydligen lärt sig att man går framåt! så de där försökte jag träna bort igår! Ner med huvudet - framåt! Det är tydligen hennes filosofi x)

I övrigt så kom vi till det stadiet då jag kände "Nu kunde jag lyfta galopp härifrån å få en bra galopp i en fin form"... men nää! Jag vet att skulle jag ha lyft galopp där, så skulle hon ha kört upp huvudet, å ångat iväg som ett tåg igen. Men åtminstone har jag kommit till det stadiet nu, då vi kan börja jobba med galoppen.

Nu återstår bara problemet att jag inte riktigt vet om jag ska börja med att lyfta galopp i slutet av ridningen, tills vi har koll på galoppen. För hon blir så jäkla het, å börjar takta å småtrava hela tiden efteråt. Ridläraren sa att me mindre flickor lägger hon alltid in galoppen före en skrittpaus, för när Anna får lång tygel, så kan hon skritta lugnt, annars blir hon bara och taktar...

Dock är det roligt, i början när jag började rida henne, så gick det inte alls att trava i hennes riktiga trav (och inte ponnytraven) samtidigt som hon skulle bära sig själv. Näpp, då blev det precis som galoppen, tågar iväg, all vikt på ryttaren. Så hon har ju minsann gått framåt!

Nåja, vi får se nästa gång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0