Skoj skoj!

Idag ska jag rida både Anna å Semppa!

Ska försöka få anna mjuk "så fort som möjligt", så jag kan börja jobba lite mer på galoppen idag, å sånt skoj.. Inte för att jag riktigt vet vad jag ska hitta på för galoppövningar förutom övergångar, måste dra fram mina böcker å få några tips ;D Hoppas bara plan är så bra så man inte behöver vara rädd att slira omkull :S

Pratade oxå me ridläraren om semppamannen, man får nog börja galoppera lite mera med honom nu, inte bara lyfte - få galoppen att rulla så fort som möjligt, å sen skritt. Hon sa att hon jobbat honom lite på stora volter i galopp, så de e ju skoj!

Fortfarande önskar jag att jag hade mitt eget stall, å tillräckligt med pengar för att kunna ha både en tävlingshäst å lilla semppa ;D Vore kul å se om han faktiskt kunde bli "som dom stora pojkarna" (finnhästarna.. ). Har lite svårt att tänka mig honom som tävlingshäst på LA nivå, han e ju lixom som en liten nallebjörn :P Världens goaste, me glimten i ögat :D



Här e en finnhäst av ridsport-modell..

"Den finska hästen är en av de få universalraserna i världen. Den finska hästen är en av världens snabbaste kallblodstravare, i förhållande till sin storlek kan den dra tyngre lass än större arbetshästraser, och den är en mångsidig ridhäst, som kan användas till dressyr, hoppning, fälttävlan, distansritt och spannkörning. De bästa finnhästarna har tävlat i medelsvåra dressyr-, hopp- och fälttävlansklasser. Dessutom är den finska hästen en utmärkt familje-, och ridskolehäst"


Det måste jag väl till en viss del hålla med om. Men dethär är praktiskt genomförbart eftersom finnhästen avlas enligt 4 olika "inriktningar"...

"Nuförtiden avlas fyra typer; travare (J), arbetshäst (T), ridhäst (R) och hästar av ponnytyp (P). Den finska hästens mankhöjd är ca 156 cm. Hästen är kompakt med goda ben. Hästar av travar- och ridhästtyp är rektangulära, medan hästar av arbetshästtyp är djupare i bålen."

Så nu fick ni lära er det ;D Det jag kan tillägga, som jag tror gäller för alla finnhästar. Akta deras hovar ;D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0