Domar- och tränartester...

Jag vet inte helt hur det fungerar i sverige, angående domarutbildningar och tränarutbildningar, men upplägget i finland är lite dumt ibland.

För att kunna bli domare så måste du ha resultat från en klass högre än den du blir domare i. Okej på ett sätt är det fair enough, men det finns otroligt många människor som är bättre från marken än på ryggen... T.ex jag.


Jag rider otroligt kasst, men jag hjälper ryttare på LA-MSV nivå.. Själv är jag långt ifrån den nivån ridmässigt.. !


Har oxå en annan vän som e helt otrolig med hästar från marken, de facto var det hon som började piaffa min häst från marken... Hon har inte ridit själv på 10-15 år? Hon brukar även hålla lektioner åt såna som rider MSV, inklusive sin syster som rider och jobbar hos Mads.


Problemet i vår region är att det alltid kommer samma domare till tävlingarna. Domarna ser startlistan å sen e resultatet mer eller mindre redan uppgjort. Många föreningar, som vår, har inte råd att ta domare från andra regioner..  Så detta igen minskar på utbildade domare.


Så jag tycker att det borde finnas alternativa vägar för att bli både domare och tränare.. Dock vet jag inte riktigt hur, så långt har jag inte tänkt ;D ..


Här e väldigt i början när Sarah började lära min (numera såld) häst att trampa..

Kommentarer
Postat av: Maria Johansson

sv: Är det sant?! Jag har aldrig hört talas om halvpoäng!!

2011-06-21 @ 07:49:21
URL: http://dressyrsnack.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0