Rida

Ska iväg å rida en av ridskolehästarna idag. Lilla Annapanna. Mycket trevlig häst, bortsett från...
-3km lång kropp... från manken till svansroten.. försök korta upp det!

-går som ett tåg

-Shettistrav...


Jaa... hon har så lång kropp, så att få in bakdelen e verkligen inte det lättaste! För att få det att börja funka, så har jag hittills skrittat henne länge innan vi börjar trava (hon e rätt het i början, å börjar takta när man kortar tyglarna, när hon känner att det är nån kunnigare på ryggen). Så första steget är att få henne att slappna av i skritten, jobba med långa steg å börja bära sig själv.


Nästa steg så brukar jag skita i formen, utan bara trava henne framåt i traven... här blir det tvärtom än i skritten... ponnytravsteg... dehär e en häst på 165! Visst, den traven är bra för dom mindre å svagare ryttarna, för när hon travar som hon ska, så orkar hon inte bära sig själv, å därmed faller fram å tågar iväg!


När hon börjar kännas mjukare så brukar ja börja från ponnytraven å få henne att börja bära sig därifrån, å sedan stegvis "släppa iväg" henne i den riktiga traven, utan att hon släpper sig själv å faller fram.. här gäller det att rida med magmusklerna!


Brukar inte alls galoppera på henne, för det om nåt gör att hon tågar iväg, dels blir hon het, å bara taktar i skritt å faller av i traven, å det finns ingen chans i världen att hon orkar bära sig själv i en lugn sansad galopp! (trevliga ridskolehästar, ay?) LYCKA den dag hon orkar bära sig själv i alla gångarter en hel timme! (och nej, hon är ingen unghäst.... )
Så ja, det är dagens projekt. Samt lämna tillbaka kameran jag lånat av en av stalltjejerna igår..
(och jo, jag vet att jag failar med storleken på bilderna, att dom går utanför.. orkar inte ta reda på hur man gör dom mindre... donade mkt med html 4 när det kom ut, men glömt det mesta!)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0